Monday, May 16, 2011

Konsekvenser..



.. är något som jag ofta uppfattar som något negativt. Hela ordet i sig låter tungt.. men behöver det verkligen vara så? När jag var liten fick jag flera gånger ta konsekvenserna av mitt handlande. Många gånger då slutade det med att jag kände mig väldigt liten, nedgjord och jävligt värdelös och jag förstod inte alls. Men frågan jag ställer mig i dag är om jag verkligen hade förstått om det inte hade blivit så "allvarliga" konsekvenser. Kanske hade det kunnat tagits på något annat sätt men hade det gett resultat? Hade jag förstått mitt ansvar?
Jag tittar på ungar i dag som fostras med silkesvantar, de både säger och gör saker utan att de någonsin får ta några konsekvenser, de behöver helt enkelt aldrig ta något ansvar.
Det handlar faktiskt inte bara om de "blivande ligisterna" utan även om de snälla, försynta som bara slinker igenom, utan att någonsin behöva få ta eget ansvar och då därigenom missar grejen med konsekvenser.
Barnen kommer förhoppningsvis att lära sig så då är det mer skrämmande med alla vuxna som inte inser de långsiktiga konsekvenserna.. hur lätt man kan förstöra sånt som tar en faslig tid att bygga upp. Kanske för att de blundar inför det faktum att de har ett ansvar som de borde ta..
Ansvar är något som man (lite för lätt), både vuxna och barn, kan smita i från men konsekvenserna av ditt handlande.. de kommer att komma i kapp.
Vare sig du vill det eller inte, på gott och på ont.

P.S. Katten och blomman har egentligen inte ett skit med saken att göra, tyckte bara om bilderna så de fick följa med. Deras eventuella konsekvenser av deras handlingar får ni ta med dem.. om ni kan hitta dem

1 comment:

  1. Det var en trevlig typ som ville skapa lite bättre utsikt åt sin familj genom att fälla några träd som stod och skymde.
    Igång med motorsågen och braket när äntigen den nya ljusa världen skulle inträda avlöstes endast av skriket från familjemedlemmen som krossades under det fallande trädet.
    Att se sin älskade i en rullstol beundrande den vackra utsikten ger ju lite tvetydiga känslor när man är medveten om att den goda tanken slutade med en katastrof.
    Att ta konsekvenserna av sitt handlande är inget man kan avsäga sig men frågan är på vilket sätt man skall behöva ta dem?
    Frågan är ju filosofisk och kan förmodligen aldrig ge ett entydigt svar utan bara bedömas utifrån varje tidsepok och dess kulturella inställning till rätt och fel.
    Det var katten och blommorna som inspirerade till djupet.

    ReplyDelete